Beroepsrisico’s worden beschouwd als de waarschijnlijkheid van ongewenste gebeurtenissen die rechtstreeks verband houden met het beroep en het werk, met speciale aandacht voor gezondheidsproblemen.
Beroepsrisico in de wettelijke theorie
Het besluit van de minister van Arbeid en Sociaal Beleid van 1997 geeft een definitie van beroepsrisico. Volgens dit besluit moet deze term worden gebruikt om de waarschijnlijkheid te beschrijven van gevaarlijke, plotselinge en ongewenste gebeurtenissen die rechtstreeks verband houden met het uitgevoerde werk en die specifieke verliezen veroorzaken, waaronder gezondheidsproblemen.
Volgens het arbeidswetboek is elke werkgever verplicht om bepaalde maatregelen te nemen die verband houden met beroepsrisico’s. Deze maatregelen zijn onder andere
- Documenteer en evalueer de beroepsrisico’s die verband houden met het type werk dat wordt uitgevoerd en pas alle noodzakelijke preventieve maatregelen toe om het risico op ongewenste gebeurtenissen te verminderen.
- Alle maatregelen toepassen om beroepsziekten te voorkomen.
- Informeer alle werknemers over de mogelijkheid van beroepsrisico’s die direct verband houden met het beroep en over de voorschriften, regels en manieren om risico’s te voorkomen en zich ertegen te beschermen of de manieren om te handelen als ze zich voordoen.
- De nodige training geven op het gebied van gezondheid en veiligheid op het werk.
Procedures voor het omgaan met beroepsrisico’s
Er zijn heel wat procedures die betrekking hebben op de beoordeling van beroepsrisico’s. De belangrijkste is dat alleen mensen die daartoe bevoegd zijn de beoordeling mogen uitvoeren. Zoals externe deskundigen, werkgevers of OSH-specialisten.
Een volledige beoordeling van arbeidsrisico’s bestaat uit een aantal basisstappen, waarvan de eerste is het identificeren van mogelijke gevaren, het beoordelen van alle soorten risico’s, het vaststellen van preventieve maatregelen en het controleren van de genomen maatregelen.
Het is belangrijk om op te merken dat de beoordeling van beroepsrisico’s en alle acties die daarmee verband houden de verantwoordelijkheid van elke werkgever zijn.
De risicodocumentatie moet de volgende groepen informatie bevatten:
- functiebeschrijving en -kenmerken
- alle informatie die betrekking heeft op het identificeren van mogelijke gevaren
- een schatting van alle beroepsrisicoparameters en hun waarden
- informatie over de acceptatiecriteria en het niveau van aanvaardbaar risico
- de beschermende maatregelen die nodig zijn om de risico’s uit te sluiten of te beperken.
- Normen, voorschriften en richtlijnen voor de beoordeling van beroepsrisico’s.