De term “werken op afstand”, of telewerken, verwijst naar een vorm van werken buiten de zetel van het bedrijf of de onderneming waaraan men diensten verleent.
Contact met de werkgever of andere werknemers vindt plaats via apparaten zoals telefoon, fax of, het meest populair, internet, waaronder vooral e-mail en alle communicatoren. Dankzij toegang op afstand tot de middelen van het interne netwerk van het bedrijf is het mogelijk om niet alleen individueel te handelen, maar ook om in teams aan één project te werken. Allemaal individueel, afhankelijk van de specifieke kenmerken van het werk.
Het belangrijkste doel van werken op afstand is het verlagen van de kosten (geen woon-werkverkeer of het huren van kantoorruimte) en het verbeteren van de productiviteit, met als enige vereiste toegang tot een werkend netwerk. De voordelen voor werknemers die op afstand werken, zijn onder andere dat ze werk en gezin beter kunnen combineren (vooral alleenstaande moeders), minder tijd en geld kwijt zijn aan reizen van en naar het werk, en minder stress, voor zover direct contact met de baas of collega’s psychologisch ongemak veroorzaakt.
De meest voorkomende beroepen voor werken op afstand zijn: netwerkbeheerder, vertaler, boekhouder, journalist, vertegenwoordiger, onderzoeker.
Werken op afstand is een zeer toekomstbestendige oplossing. Nauw verwant hiermee is de steeds populairder wordende virtuele kantoordienst. Hierbij besteden bedrijven een bepaalde reeks van hun meest typische taken uit aan iemand anders. Deze dienst verwijst rechtstreeks naar outsourcing, d.w.z. het afhandelen van kantoorwerk zonder op het hoofdkantoor van het bedrijf te hoeven zijn (werken op afstand). Bovendien hoeven we als bedrijf niet eens fysieke panden te hebben voor ons bedrijf. Een van de voordelen van het gebruik van een virtueel kantoor is dat we een aantrekkelijk adres in het centrum van een grote stad voor ons bedrijf krijgen, evenals individuele telefoonnummers, faxnummers en een beheerde e-mailbox. Daarnaast besparen we aanzienlijk op de kosten die we zouden moeten maken voor het huren van ruimte en het aannemen van personeel. Het voordeel is ook dat zaken als de boekhouding, alle documentatie, het maken van afspraken, het beantwoorden van telefoontjes, e-mails, internetcorrespondentie en communicatie met klanten allemaal voor ons of namens ons worden afgehandeld door gekwalificeerde specialisten.
Bovendien hoeven we geen specialisten te zijn op het gebied van IT, boekhouding of juridische zaken. Zelfs zaken zoals het registreren van ons bedrijf bij de KRS, US, ZUS en anderen worden voor ons afgehandeld door onze “virtuele” secretaresse of accountant.
Werken op afstand is niet alleen een oplossing voor ons als werknemers, maar ook een oplossing voor ons als bedrijven die werk op afstand kunnen uitbesteden.